Aku Cinta Islam

 Senin, 03 Dzulhijjah 1437 H/ 05 September 2016
 Akhlaq
 Ustadz M. Shafwan Husein El-Lomboki
Aku Cinta Islam
============================

Allah adalah Tuhanku, Muhammad adalah Nabiku, Al-Quran adalah Kitabku, Islam adalah Agamaku.
Agama Islam adalah agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dengan agama inilah Allah menutup agama-agama sebelumi Islam datang. Allah telah menyempurnakan agama ini bagi hamba-hambaNya. Dengan agama Islam ini pula Allah menyempurnakan nikmat atas mereka. Allah hanya meridhoi Islam sebagai agama yang harus mereka peluk. Oleh sebab itu tidak ada suatu agama pun yang diterima selain Islam.
Allah ta’ala juga berfirman,
“Pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kalian agama kalian, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku atas kalian dan Aku pun telah ridha Islam menjadi agama bagi kalian.” (QS. Al Maa’idah: 3)
Allah ta’ala juga berfirman,
“Sesungguhnya agama yang benar di sisi Allah hanyalah Islam.” (QS. Ali Imran: 19)
Allah ta’ala berfirman,
“Dan barang siapa yang mencari agama selain Islam maka tidak akan pernah diterima darinya dan di akhirat nanti dia akan termasuk orang-orang yang merugi.” (QS. Ali ‘Imran: 85)
Yang harus menjadi perhatian kita sekarang adalah, “cintakah kita kepada Islam, bagaiamana cara mempertahankan cinta itu dan bagaimana pula cara membuktikan cinta kita kepadanya?”
Cara mempertahankan Islam ialah dengan mengamalkannya. Cara mencintai Islam ialah dengan memperjuangkannya. Inilah hakikatnya. Namun, berapa banyak orang Islam yang mengaku mempertahankan Islam tetapi tidak mengamalkan ajaran Islam secara sepenuhnya dan menyeluruh.
Mana yang dirasakan sesuai dengan keinginannya, diterima dan diamalkan. Manakala yang dirasakan merugikan dan mengancam kedudukan, dipinggirkan.
Sebab itu, kita lihat banyak orang yang begitu marah dengan Zionis karena menyerang Islam, tetapi tingkah laku dan cara hidup mereka persis musuh yang mereka benci itu.
Betapa banyak pula yang mengaku mencintai Islam tetapi membiarkan Islam dihina dan dijadikan bahan olokan.
Apalagi membalas hinaan dan olokan orang, mempertahankannya pun tidak mau. Sedangkan, kata Hasan al-Banna, “Kemanisan beragama hanya dapat dirasai oleh orang yang memperjuangkannya.” Bagaimana mungkin kita bisa mencintai Islam sedangkan kita tidak merasakan kemanisannya, dan bagaimana pula kita akan dapat kemanisannya tanpa memperjuangkannya?
Islam untuk diamalkan, bukan untuk dislogankan. Islam untuk ditegakkan dalam realita masa kini, bukan hanya untuk dikenang sebagai nostalgia masa silam. Islam perlu keluar dari “kandang orang salah” yang terpaksa menjawab pelbagai dakwaan dan mulai menyerang musuh yang selama ini menghinanya. Namun, jawaban terbaik ialah tindakan bukan lisan. Malah tindakan yang paling berkesan ialah akhlak yang baik.
Perangi musuhmu dengan senjata kasih sayang. Dengan kasih sayang kita bukan saja menawan fikiran tetapi yang penting dapat menawan hati. Betapa ramai, orang yang menang dalil, tetapi tetap ditolak kerana hati orang yang dihadapinya tidak tertarik dengan akhlaknya. Berapa ramai pula orang yang kalah dalil-dalil tetapi menang pengaruh kerana akhlaknya yang menawan.
Melalui sejarah perjuangan Rasulullah SAW kita bisa melihat dan merasai betapa indahnya praktik Islam dalam menghadapi pelbagai situasi dan kondisi. Islam tidak perlu disesuaikan mengikut zaman karena Islam memang sesuai untuk sepanjang zaman. Realita budaya, bahasa dan bangsa yang berbeda bukan alasan untuk menolak Islam. Islam itu mesra budaya, bangsa, bahasa dan warna kulit.
Komputer dicipta agar bersifat “user friendly”. Bentuk, sifat dan cara pengendaliannya memang untuk memudahkan. Bayangkan, itu hanya komputer yang dicipta oleh manusia yang punya pelbagai kelemahan. Sedangkan Islam ialah ciptaan Allah, Yang Maha Sempurna. Islam tidak ada sebarang cela dan kecacatan. Percayalah, jika Islam dilihat tidak indah, maka mata hati yang melihat itulah yang tidak indah.
Agama islam mengajarkan aku selalu berbuat baik
Agama islam selalu mengajarkan mencintaiMu, Ya Allah
Agama islam mengantarkan aku akan RidhoMu
Agama islam membawaku pada sebuah kebenaran
Ku cinta agama islam, Ku bangga agama islam
Agama islam adalah agamaku
والله أعلم بالصواب

Dipersembahkan oleh:
www.iman-islam.com
Sebarkan! Raih pahala
============================
Ikuti Kami di:
 Telegram : https://is.gd/3RJdM0
 Fans Page : https://m.facebook.com/majelismanis/
 Twitter : https://twitter.com/grupmanis
 Instagram : https://www.instagram.com/majelismanis/
 Play Store : https://play.google.com/store/apps/details?id=id.manis

0 Response to "Aku Cinta Islam"

Post a Comment

NASEHAT HARI INI